Mun syömishäiriöt ovat olleet mun seurana suurinpiirtein 20 vuotta mun elämästäni. Laihdutuksen jälkeen on seurannut ahmimiskausia, masennusta tai vaan se paino on pikkuhiljaa tullut takaisin. Edellinen onnistunut laihdutus oli v. 2005 jolloin tiputin 57 -> 47. Sen jälkeen elämä muuttui monelta osin niin kovasti että painonhallinta jäi ja kilot tulivat takaisin. Näiden kolmen vuoden aikana paino on vaihdellut 62 ja 52 kilon välillä. Nyt tiedän että mulla on lihasmassaa enemmän kuin v. 2005 joten tilanne ei ole ihan mahdoton. Vaan laihtua pitäisi siitä huolimatta.

Mun ylävartalo on aina ollut verrattain pieni, kilot kerääntyvät vyötärölle ja alaspäin. Pah. Nyt ei ole paljoa toivoa saada kokoa 32 olevia farkkuja jalkaan, siis "naistenkokoa" 32 olevia, jotka ovat jossain vaiheessa olleet väljät :-(

Painonhallinta vaatii itsekuria ja itsekurin löytyminen on vaikeaa. Viimeksi laihtuminen kävi kuin itsestään kun sain viritettyä aivoni siihen. Muistan vieläkin kun kävelin yhtenä keväisenä päivänä ja vain sain "päätettyä" että nyt ne kilot lähtevät. Sen päätöksen tekeminen vaan ei ole kovin helppoa.

Aamulla töihin ajaessa motivoin itseäni ajattelemalla kuinka hienoa on taas mahtua kaikkiin niihin vanhoihin vaatteisiin jotka odottavat kaupassa. Ja tietysti, kiva yllättää tuo mieskin. Mies sanoo (niinkuin ne kaikki) pitävänsä minusta sellaisena kuin olen, vaan kyllähän tuo myönsi miten kivalta tunnuin silloin kun olin n. 15 kiloa kevyempi. Etenkin kun itsekään ei ole mikään isokokoinen.

Nyt ajattelin pitää pari viikkoa kalorit alle tuhannessa ja katsoa miltä sitten näyttää. Aamupaino tänään 60,9.

Edit: Kompastuskivet:

  • tunnesyöminen
  • syöminen samaan aikaan kun katsoo telkkua/surffaa netissä/lukee
  • iltasyöpöttely yleensä
  • järkyttävät annoskoot

 Nyt olen pyrkinyt istumaan ruokapöydän ääreen aina kun syön. Lisäksi vedenjuontia pitää lisätä, on muutenkin hyväksi ja mulla myös jano ja "nälkä" menevät helpolla sekaisin.

Ensin ajattelin pitää jonkun sairaaladieetin tms. alkuun, mutta tulin toisiin ajatuksiin. Koska se vanha totuus on että syömällä vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu, ei tuollaisesta ohjatusta dieetistä ole mitään lisäarvoa, etenkin kun inhoan höyrytettyä parsakaalia / pinaattia. Eli nyt vain kaloriarviot kehiin ja siltä pohjalta tiputtamaan painoa. Toimii varmasti pidemmällä tähtäimellä hyvin, koska mitään kiellettyä ei ole eikä tule.

Vaikka kirjaankin painoa päivittäin, mulla on varsinainen väliaikakatsaus kuukauden päästä. Silloin katson miten syöminen, liikunta ja laihtuminen sujuu.